fbpx
Gå till...
städa gatorna

Studenter vill uppmana alla att städa gatorna – tillsammans

Skulle du orka städa gatorna i din stad i en timme – om du visste att många människor världen över också gjorde det samtidigt? Det vill fyra av våra studenter uppmana dig att göra den 23 mars kl. 15-16.

Uppgiften var att komma på 100 idéer på hur studenterna skulle kunna engagera folk i klimatfrågan. Därefter skulle de välja en av idéerna och jobba vidare på den. Efter en förmiddags brainstorming hade gruppen – som bestod av Antonella, Erik S, Wilhelm och Julia – 100 idéer och valde att vidareutveckla Spring cleaning. 

Det är ett globalt och öppet event med syftet att se skillnad på gatorna och trivseln i den offentliga miljön. Dessutom hoppas de att detta genererar ett större engagemang hos folk. Hur mycket skräp kan man plocka upp under en enda timme och hur mycket skillnad blir det efteråt?

Nu vill de uppmana alla att sprida eventet och delta i städdagen i slutet av mars. Visst är du med?

 

 

AD

Hanna Wiklund om att vara AD: ”Tänker ibland att det håller en ung”

Hanna Viklund gick en kvällskurs hos oss i Grafisk design och reklam. Därefter gick hon dagskolan och idag jobbar hon som AD på Split Stockholm, som grundades av tidigare Forsbergs-studenter. Vi pratade lite med henne!

– Det har gått bra efter att jag gick ut Forsbergs 2015. Efter studierna praktiserade jag en kort stund på Bold Stockholm, innan jag började på Split Stockholm. När jag började var vi inte så många och jobbade i en liten källare på Karlaplan, säger Hanna.

Hon berättar att det första projektet de gjorde tillsammans var en reklamfilm för KLM som gick över förväntan och visades internationellt. Sedan dess har det rullat på och idag sitter byrån i en ny vindsvåning på Götgatan.

Här är en grafisk identitet som Hanna precis blivit klar med.

Att aldrig riktigt känna sig klar

Om sitt yrke säger Hanna att det roligaste är mångsidigheten. Att man aldrig riktigt känner sig klar – ett faktum som är både spännande och fruktansvärt, menar hon.

– Jag tänker ibland att det kanske håller en ung, det där med att hela tiden försöka hålla sig uppdaterad, inte falla in i gamla formspråk, lära sig nytt, skapa nytt och utmana sig själv. Det kan bli jobbigt och vissa dagar vill man bara checka ut, men det är också det som gör hela grejen kul!

Hanna nämner KLM som ett projekt hon är extra stolt över. Där hade arbetsgruppen två dagar på sig att komma på ett koncept för en reklamfilm baserad på företagets historia. Här är resultatet.

– Florian var producent och jag AD. Sen har jag nyligen blivit klar med ett identitetsjobb för ett företag som heter Aditro. De säljer stora HR-lösningar för företag som Scania och Ikea.

Här är en skärmdump från reklamfilmen för KLM.

Många tidigare Forsbergs-studenter

Split grundades av Flo Dezfoulian och Sam Malmaci. Sam kom från musikbranschen och Florian kom från designvärlden och Forsbergs. Namnet Split uppkom när de började samarbeta. Det handlade bland annat om skivomslag, hemsidor och musikvideos. När Hanna började anslöt sig också Ruein Golshan som VD, så nu är det tre delägare.

– Idag är vi fyra från Forsbergs, med olika arbetsuppgifter. Det är jag och Yong-Namm Lee som jobbar med design och art direction. Jonna Fyhr är copy och Florian har hand om produktionerna och filmdelen. Vi har nu kunder som New Balance och Actic. Tidigare har ytterligare några från Forsbergs jobbat här, berättar Hanna.

PS. Visst följer du skolan i sociala medier? Här och här.

nya uttryck

Studierektorn om våra arbetsprover: ”Vi letar efter nya uttryck.”

Hurra, nu har vi släppt våra arbetsprover till dagskolan inför hösten 2019. Ansök nu, eller börja fila på dina arbetsprover under julledigheten. Och våga visa nya uttryck. Vår studierektor Alex Pacheco ger några tips på vägen.

Hej Alex, vad letar ni efter i arbetsproverna?

– Nya och oväntade lösningar. Nya uttryck och bra idéer.

Finns det något vanligt misstag som många gör? 

– Gör inte som det redan ser ut där ute. Gör något nytt! Förvåna!

Har du något annat tips på vägen?

– Se till att ha kul när du gör arbetsprover. Glädje smittar, och syns i ditt arbete.

Läs mer här. Och god jul!

Steffi Aluoch

Steffi Aluoch om att vara både illustratör och copywriter

Steffi Aluoch går andra året på vår heltidsutbildning i copywriting. Men hon är också illustratör och har nyligen illustrerat boken Revolution Poetry. Vi pratar med henne om att vara kreatör – i bred bemärkelse.

– Jag har aldrig riktigt funderat över samspelet mellan ord och bild inom mig, förrän jag började min utbildning. Jag kommer helt enkelt längre i min process som kreatör när jag själv kan sätta mina ord i ett illustrativt sammanhang har jag märkt. Eller tvärtom, sätta mina illustrationer i ord.

Varierande uttryckssätt

Idag frilansar Steffi Aluoch som illustratör och konstnär, samt driver en webbshop för sin konst, vid sidan av studierna. Hon har alltid intresserat sig för att skapa i bred bemärkelse och på många olika sätt.
– I högstadiet hade jag en huvudroll i en musikal, i gymnasiet gick jag singer-songwriter för att sedan byta till textildesign. Jag tror att det här med skapande är något som bor i mig och tid och plats är det som avgör vad det blir. Just nu är det storytelling och konstnärskap, säger hon.

Vad är det roligaste med att vara copywriter och illustratör, tycker du?

– Det roligaste med att vara copywriter är när man skriver något som är större än sammanhanget det är i. När man säger något riktigt, som man står för. Det roligaste med att vara illustratör är att man aldrig riktigt är begränsad även när det är begränsat. Ens uttryck skiner alltid igenom oavsett.

Revolution Poetry och framtiden

Steffi är aktuell med att ha illustrerat halva Revolution Poetry, en diktsamling med berättelser från röster som sällan får höras inom poesi. I boken är allas röster och berättande en självklarhet.
– Mitt uppdrag som illustratör var att skapa realistiska och samtidigt futuristiska porträtt av poeterna i boken. Det var otroligt roligt och fantastiskt svårt men det blev en bok ändå. Det var en utmaning då jag inte illustrerat på det sättet tidigare.

Efter att ha gått ut skolan i vår planerar Steffi att börja med att frilansa och jobba projektbaserat, för att känna på olika arbetsplatser och sätt att jobba.
– Jag tänker att det kanske ger mig en idé om vilken typ av arbetsplats jag vill vara på och vilka typer av kollegor jag behöver för att bli mitt bästa jag. Sen om någon anställer mig imorgon så tackar jag nog inte nej till det heller.

Här är Steffi Aluochs hemsida. Här och här kan du följa henne på Instagram!

återbruk

Efter julmarknaden: ”Folk gillade att vi hade återbruk som tema”

Årets julmarknad, som hade tema återbruk, blev uppskattad. Gruppen som kom på konceptet är nöjda med resultatet. Bilden ovan är Josefin Barsoms projekt – hon målade på gamla porslinsfigurer.

– Det blev en väldigt fin marknad med mycket värme och kärlek. Alla gjorde ett superbra jobb och jag tror alla är nöjda med hur det blev, säger Josefine Simonsen.

Hur gick temat att genomföra?

– Återbruk som tema var klurigt till en början men ändå över förväntan! Man var verkligen tvungen att tänka till lite när man skulle göra sina egna projekt, men jag tyckte det gick galant och alla kom verkligen på så bra idéer, säger Frida Romare.

Vad fick ni för reaktioner på återbruk-konceptet? 

– Folk gillade att vi hade återbruk som tema fick jag höra, just på grund av att det är så aktuellt i nuläget. Så det var verkligen ett lämpligt tema för i år, säger Kevin Tissari Mwesigye.

Snart kommer vi visa fler exempel här på studenternas egna projekt, ifall du inte hade möjlighet att vara på plats.