fbpx
Gå till...
kreatörens makt

Grafiska formgivaren Daniela Juvall om kreatörens makt

Daniela Juvall har alltid varit medveten om den makt som kommer med att vara kreatör. Makten över vilka bilder och budskap som syns i det offentliga rummet. Vi har pratat med henne om det och om typsnittet Östberga type där hon som formgivare släppte kontrollen för att låta andra bestämma.

– Det roligaste med att vara grafisk formgivare och Art Director är att det är så varierande. Det innefattar så många olika steg, såväl strategiskt och utforskande som kreativt. Man får vara både påhittig, abstrakt och hands on. Det finns något roligt i det ombytliga, säger Daniela.

kreatörens makt

Östberga type är ett typsnitt skapat av barn, som fått stor uppmärksamhet.

Ett typsnitt av barn 



För en tid sedan fick Daniela i uppdrag av Stadsmuseet i Stockholm att ta fram grafisk identitet till utställningenÖstberga, Östberga. Under tiden som museet renoverar sina lokaler vid Slussen har de haft projekt runtom i Stockholm – bl a just i Östberga. Det kändes viktigt för hela arbetsgruppen att utställningen speglade de boende i området, berättar Daniela.

– Jag hittade Göran Söderström, som driver typsnittsbyrån Letters from Sweden och är uppvuxen i Östberga. Han berättade att han hade haft workshops på designskolor där hela klasser tillsammans hade gjort ett typsnitt.  Vi inspirerades av det och bad tillsammans barnen på fritidsgården i Östberga göra ett eget typsnitt – vilket blev den grafiska identiteten för utställningen. Ofta använder man barns eller vuxnas uttryck när något ska vända sig till barn, men barns uttryck används sällan när man ska prata med vuxna. Det finns en fin maktbalans i det, säger hon.

Typsnittet blev uttaget till formtävlingen Ung svensk form och är nu del av en turnerande utställning. För tillfället är den på väg till Japan för att visas på en konstutställning där.

– Jag tror att många gillar idén för att barnens uttryck är så ärligt, genuint och lätt att relatera till. Folk blev glada och ville prata om det. I Östberga uppstod en stolthet bland föräldrar, klasskompisar och lärare som upplevde en personlig koppling till det barnen hade skapat.

Ett av Danielas uppdrag är att formge tiskriften Expo.

Alla kreatörer borde våga kämpa

Hos oss på Forsbergs har Daniela varit som lärare både på kvällskursen och dagskolan – hon har haft ett normkritiskt projekt med skarpa kunder och ett mer konstnärligt fanzineprojekt.

– Eleverna var enormt intresserade av att prata om form och reklam ur de här perspektiven.  Det var tydligt för oss att det är något som de både saknat och kände stärkte dem i sin roll som kommunikatörer, säger Daniela.

Till vardags frilansar hon framförallt med organisationer och aktörer inom kultursektorn och jobbar som AD på Stiftelsen Expo. Hon funderar mycket kring det inflytande och den makt som kreatörer har.

Ett av Danielas senaste uppdrag, Rättviseförmedlingens nya visuella identitet!

– Vi kreatörer bestämmer vilka berättelser och människor som syns i våra kollektiva utrymmen. Det är ett stort ansvar och för mig är det viktigt att ta det på allvar. Att fundera på varför vi skapar på ett visst sätt och vad vi kan göra för att bli mer inkluderande i vårt tilltal. Mina värderingar genomsyrar allt jag jobbar med. Tillsammans lägger vi ju pusselbitarna i en berättelse om hur vår värld ser ut.

Intresset för medias makt och inflytande på självbild och världsbild väcktes när Daniela pluggade medie- och kommunikationsvetenskap, innan hon började jobba som formgivare. Där är dessa perspektiv centrala för att förstå mediasmakt.

– Idag är det många som på olika håll försöker bredda facket av vilka som ryms var. Är det i någon tid man har råd och utrymme att kämpa för det här så är det nu. Det är också extra viktigt eftersom de inkluderande värderingarna är under hot på många sätt, säger hon.

Tips! Joanna Rubin Dranger har skapat plattformen Bilders makt. Där kan du söka efter ämnen du vill veta mer om eller kolla runt på måfå. Där finns mycket bra videos och en bakgrund kring hur reklamen har sett ut historiskt.

extralokal

Rött och kantigt i ny extralokal

I fredags invigdes skolans ljusa och fantastiska extralokal på Brännkyrkagatan vid Zinkensdamms tunnelbana. Samtidigt var det vernissage, då alla tvåor visade upp sina sommaruppgifter.

Grafisk design och reklam hade fått i uppdrag att under sommaren göra triptyker utifrån orden rött och kantigt. Copytvåorna skulle skriva en novell utifrån samma begrepp. Spelstudenterna skapade olika spelprojekt i grupper. Vi har skrivit mer om spelen här.

Nedan är ett bildregn från vår extralokal med exempel på GDR-studenternas triptyker och utdrag ur några av novellerna. Viktoria Mattsson har fotat samtliga triptyker. Gillar du att se vad våra studenter gör? Följ oss gärna på Instagram också.

Den där sprickan har jag aldrig sett förut. Inte så konstigt, vem tittar så jävla noga på sitt tak? Sprickan påminde lite om hur jag mår just nu. Ett ärr som jag inte märkte förrän det var försent. Jag mådde dåligt ett tag utan att tänka på vad som egentligen var anledningen. Alla mår skit ibland, bara en naturlig del av livet. Vad är mina motgångar gentemot dina? Den här sjukdomen var lika mycket ett chansspel som den där sprickan, bara massa press och tryck. På något sätt var de lika oundvikliga.

Min mobil börjar plinga. Kan det vara jobbet som vill kolla om jag ska ta ett pass i helgen eller är det någon som vill ut och äta middag med mig? Jag kollar vad det kan vara och i all hast glömmer jag bort hur illa jag mår. Det var enbart en notis. “Medicin, nu.”, står det i stora röda bokstäver. Vilket sinne jag har för design, inte konstigt att jag väljer en jobbig färg som ska hetsa mig till att svälja piller. Jag ställer mig upp och går till köket.

Utdrag ur Erik Sederowskys novell

Hon sitter i matsalen framför ett dukat bord som hon helst hade dukat av för en timme sedan. Erik är sen – igen. Framför henne står en korrekt uppdukad servis med förrättsbestick och två sorters glas. En för vin, en för vatten. Fina servetter i tyg vackert ihopknutna med rosett. Mitt emellan serveringarna: en karaff med rött vin. Perfekt till den sjömansbiff som blivit kall och oätlig där den stått tillsammans med Lena och väntat på Erik som varken dykt upp eller hört av sig. 

Ett par kilometer hemifrån. Erik sitter på roslagsbanan på väg hem mot villan i Täby. Där hemma: en dotter och en fru, förmodligen i uppror. Han är sen igen, bara det en skam i sig. Men anledningen till sin sena ankomst: oförlåtlig. Han drar en djup suck och begraver ansiktet i händerna. 

Han är klädd i kostym med skjorta och slips. Trots detta: han ser sliten ut. Kostymen, nyligen hämtad från Täby kemtvätt, har inte längre sina pressveck kvar. Skjortan undertill är skrynklig trots att Lena strök den så sent som i morse. Slipsen har han inte brytt sig om att knyta tillbaka. På sätet bredvid står hans portfölj. Den skvallrar om att han lever ett ordnat liv. Men det stämmer inte längre.

Utdrag ur Pontus Wibergs novell

Det gick också att provspela några av spelstudenternas sommarprojekt, vilket blev väldigt populärt! I vår nya extralokal kommer vissa lektioner och presentationer att äga rum, samt även vernissage och liknande!

kvällskurs i copywriting

Gå en kvällskurs i Copywriting – vi har sista minuten-platser kvar

Drömmer du om att få jobba med någonting kreativt? Älskar du att skriva och hitta på idéer? Då borde du ta chansen att haffa någon av de sista minuten-platser som finns kvar i vår kvällskurs i Copywriting som kör igång redan nästa tisdag här på Södermalm i Stockholm. 

En som har gått kursen är influencern och kreatören Alejandra Cerda, som bloggar om ekologisk skönhetsvård och även frilansar som kreatör. I en film berättar hon mer om sina upplevelser av kvällskursen, se den på vår Facebooksida om du vill.

kvällskurs i copywriting

Alejandra säger: ”Jag har hört att Forsbergs skola har platser kvar på kvällskursen i Copywriting. Jag skulle rekommendera den varmt till alla som är lite nyfikna på vad det innebär att jobba som copy. Man får lära sig grunderna och man får bra verktyg så att man kan komplettera sina tidigare kunskaper i just copywriting. Efter att jag gick den kursen så har jag frilansat som copywriter, som skribent och jag har fått betalt som influencer. Må så gott!”

Läs mer och anmäl dig här.

Välkommen på Strindberg-vernissage 20 september!

Våra studenter i Grafisk design och reklam-tvåan har tolkat den berömda novellen Ett halvt ark papper av August Strindberg. Nu ställs resultaten ut på Strindbergsmuseet med vernissage nu på torsdag den 20 september kl. 16.

Den 600 ord långa novellen av Strindberg handlar om att det sista flyttlasset har gått och den unga mannen ska lämna lägenheten för gott. I tamburen får han syn på ett halvt ark papper fastspikat bredvid telefonen. Ett papper fullskrivet med olika namn och nummer som ger honom en blixtvisit längsmed minnenas allé.

Här är Helena Lindströms gestaltning, som hon beskriver såhär: ”Livet – lika skört som en nyplockad ros. Lika vackert som de blodröda kronbladen. Förmultningen är ofrånkomlig. Förgängligheten är ständig.”

Våra studenter har fått tolka texten och bara fått använda ett ark Lessebo Bikupan på vilket novellen har skrivits ut. Strindberg föredrog själv det här pappret och eleverna har fått klippa, falsa, binda samman eller limma sina gestaltningar av novellen.

Här är sneak peeks på några av studentprojekten, av Lena Öberg, Josefine Österman och Josef Lane. Vi har lagt upp några filmer och berättat mer om dem på Instagram!

Vernissagen äger rum nu på torsdag 20 september från kl. 16 och den som vill är varmt välkommen! Därefter går utställningen att se på Strindbergsmuseet t om november. Fortfarande inte övertygad? Vi har lagt upp filmer av några verk på vår Instagram, kolla här!

politisk copy

Politisk copy – när tydligheten blir viktigare än någonsin

Copyklasserna körde igång terminen genom varsitt valprojekt. Hur får man fler förstagångsväljare att rösta och hur blir valaffischerna bättre? Politisk copy kräver extra mycket tydlighet – ett perfekt tillfälle för blivande copys att vässa sina skills.

Copy 1 fick bli varma i kläderna och lära känna begrepp som koncept, språklig tonalitet och målgrupp. Genom att välja en specifik målgrupp och uppfinna ett koncept var målet att få fler förstagångsväljare att rösta. Hur gör man politiken angelägen för en förstagångsväljare? Hur gör man den mer tillgänglig?

politisk copy

Dejana och Josefine valde målgruppen förstagångsväljare i mellanstora svenska städer med invandrarbakgrund. De skapade konceptet SPELAR ROLL, ett instagram-konto för och av målgruppen där humor blandas med allvar och innehållet styrs av följarna. Tanken var att jobba inkluderande och kombinera sitt content med fysiska träffar runtom i landet. Kontot skulle spridas genom att jobba med influencers, lite som Pantamerahumor gör. och att sprida kontot genom att jobba med utvalda influencers, lite som Pantamera humor gör. Att Josefine sen tidigare är formgivare var ett ess i rockärmen.

politisk copy

Viggo och Frida valde att rikta in sig på förstagångsväljare i Haparanda och tog fasta på att många där är tvåspråkiga, i och med närheten till finska gränsen. Och lyfta fram möjligheten att påverka lokalt i och med val till landsting och kommun. Humor och igenkänning var viktiga inslag i deras koncept. Yksi Maa betyder ett land på finska, och valdes för att visa att det är ok att känna sig både svensk och finsk.

 

Copy 2 fick i uppgift av Embla att ge sig ut och titta närmare på valaffischerna som tapetserade typ varannan centimeter av stan. Därefter skulle de försöka förbättra och förtydliga partiernas politiska copy. Här är några av resultaten. Ändå bättre än originalen, right?

Japp, det var allt. Ändå sjukt bra jobbat för första veckan i skolan?