fbpx
Gå till...
affischtävlingen screen

Hurra, dubbelseger för Forsbergs i affischtävlingen Screen!

Årets omgång av affischtävlingen Screen är avslutad och Forsbergs kammade hem en dubbelseger, både Josefine Rosengren och Lena Öberg finns nämligen bland vinnarna, så roligt!

Lena Öbergs affisch.

Temat för den här gången var fejk och i uppgiften ingick att tänka att motivet skulle passa som screentryckt affisch. Vinnarna får sina affischer tryckta av landets bästa screentryckare. Syftet med tävlingen är att ge studenterna på Sveriges ledande design- och konstskolor ökad insikt om affischkonsten och screentryckets kvaliteter.

game

Nu är många nyfikna på att plugga Game Design och Game Art

Förra veckan var skolan på plats på Dataspelsbranschens arbetsmarknadsdag, där bl a gymnasieelever kan botanisera och inspireras inför sina framtida utbildningar och karriärer. Vi var där för att representera våra utbildningar inom Game Design och Game Art och fick massa frågor från nyfikna besökare. Pavle Martinoski från Forsbergs kreativa kontor var på plats:

På bilden: Cristoffer Wiker, lärare för Game på Forsbergs skola.

– Många var nyfikna på vår nisch och hur vi jobbar. Svaret var självklart. Vi gör det genom learning by doing. Våra studenter får göra många spel under utbildningen och öva på att skapa spel för de flesta spelplattformarna som finns där ute idag. Dessutom är en extra bra grej att vi har 40 veckors CSN-berättigad praktik, vilket är fler veckor än någon annan svensk game-utbildning, säger Pavle.

Som i alla våra utbildningar ges eleverna utrymme att utvecklas kreativt åt det håll de vill. Vi gillar det här med innovation och unikhet och vårt mål är att på sikt kunna förändra dagens väldigt ”gejmiga” spelbransch. Läs mer här om du också blev nyfiken nu och hör av dig om du undrar något!

PS.Visst följer du oss i sociala medier? Där berättar vi om nyheter men visar också upp elevernas inspirerande och kreativa idéer – bland mycket annat! Här finns vi på Facebook och här på instagram.

slututställning

Därför ska du komma på vår slututställning

Snart är det dags för årets slututställning! Det Forsbergs har mer av än alla andra skolor är en sprudlande lekfull kreativitet och kaxighet. Här har alla elever helt egna språkliga och formmässiga uttryck, vilket kommer att förvåna och inspirera dig. På slututställningen får elevernas konceptuella och coola lösningar blomma ut i sin fulla rätt. Alla är med – copywriters, grafiska designers/art directors och game. Snart är det dags igen!

– Ett säkert vårtecken är när eleverna börjar jobba med examensutställningen. I år mer spännande än någonsin, säger rektor Pia Forsberg.

Temat för årets utställning är hemligt än så länge men datumen kan du spika i kalendern redan nu. 18-20 maj ses vi. Det vill du knappast missa. Vi återkommer snart med mer information.

 

skribent

”Din text” – boken för dig som vill bli en bättre skribent

Vill du bli en bättre skribent? Copylegenden Lars Falk har sammanfattat sina bästa insikter och tips i boken ”Din text”, på ett tillgängligt sätt.

”Tänk inte så mycket på hur du skriver som på vad läsaren ska få ut av det.”

Så skrev reklamlegenden Bill Bernbach en gång. Nu repeterar en annan reklamlegend samma citat – copywritern Lars Falk. Nyligen hade vi finbesök av honom i skolan. För att fira släppet av sin nya bok höll han en inspirerande föreläsning om kampanjer han gjort genom tiderna och hur de kom till.

Lars Falks bok ”Din text” är full av tips för den som vill bli en bättre skribent.

För dig som vill ta del av hans mastermind kan vi rekommendera den aktuella boken, ”Din text”. Den är pedagogiskt uppbyggd i lättlästa kapitel och därefter får du som läsare möjlighet att själv öva på det han nyss gått igenom. Här är ett smakprovscitat:

”Som copywriter lånar man ut av sina egna drag när man tecknar bilden av uppdragsgivaren. Man till och med lägger ord i företagets mun. Texten blir mer äkta personlig om jag skriver den åt honom än om han skriver den själv på sitt kryckiga vis, försvarade jag mig med när en journalist hörde av sig. Man skulle också kunna uttrycka det som att copywritern blir musikern som tolkar företagets partitur. Musikern är personlig. Ingen spelar samma stycke exakt som någon annan. Alla tolkar, sätter sin prägel, hämtar ur sig själv och sin egen konstnärliga brunn. Ett partitur eller en kommunikationsplan är bara ett papper med tryckta tecken. Först när tecknen tolkas får de liv. Och börjar berätta.”

Mejla info@forsbergsskola.se om du vill köpa boken.

48h

Vår elev Lamin kammade hem bronsmedalj i reklamtävlingen 48h

Hurra, vad glada vi blev när vi fick veta att grafisk design– och reklamstudenten Lamin-Elias Cassama tillsammans med sin grupp kammade hem bronsmedaljen i reklamtävlingen 48h.

Som namnet hintar om går tävlingen ut på att man får en brief, delas in i grupper med tre personer man antagligen inte känner sen tidigare (från andra skolor runtom i landet) och sen kör igång. På 48 timmar ska man presentera en tydlig lösning på uppdraget. En jury med framgångsrika reklamare bedömer efter att tiden är slut vem som har löst briefen på bästa sätt.

Bra samarbete är grejen

I år var uppdragsgivaren i 48h Goodsport och deras integrationsprojekt Skolträffen. Eleverna skulle lösa segregationen bland fjärdeklassare. Lamin och hans grupp utvecklade idén om att skapa en app där man enkelt skulle kunna dela in grupper slumpmässigt.

– Vår insikt var att segregation även förekommer inom samma skola. Genom att få barn att blandas på ett neutralt sätt tänkte vi att de kommer få lättare att interagera med flera människor, säger Lamin (som du btw kan insta-följa HÄR!).

Gruppens framgångsrecept var att samarbetet funkade så bra och att de kom nära varandra på kort tid.

– Vi ägnade de fem första timmarna åt att lära känna varandra och rörde inte ens briefen. Bara en sån grej tror jag är bland det viktigaste när man är i grupp där man inte känner alla, fortsätter Lamin.