
Alejandra om nystartade Mad Luck: ”Jag försöker leva som jag lär”
Postat: 23.04.19Foto av Alejandra: Maria De La Croix
Alejandra Cerda har nyss flyttat tillbaka till Stockholm efter ett år i Göteborg. Nu är fullt fokus på nystartade PR-byrån Mad Luck, som hon startat tillsammans med Maria De La Croix.
– Jag gick Forsbergs kvällskurs i Copywriting för två år sedan, när jag precis börjat frilansa. Sen dess har jag frilansat med olika projekt, jobbat med min blogg, bott i Göteborg och nu startat en byrå.
Alejandra arbetar alltid i högt tempo, även den här gången. Idén om Mad Luck föddes så sent som vid nyår, när hon satt hemma och funderade på vad hon ville göra härnäst. Hon har länge drömt om att starta en byrå, utan att veta hur eller med vem.
– Så kom jag att tänka på Maria. Hon är cool och har gjort mycket roliga saker tidigare. Jag skickade ett meddelande till henne på Facebook och frågade vad hon hade för planer inför nästa år. Hon svarade att hon också funderade på att starta en byrå och vi bestämde oss för att göra det ihop. Det blev en match made in heaven!
Inte tid att tveka
Knepet för att våga kasta sig ut i saker är att inte tänka efter så mycket. Alejandra är bra på att våga lita på sig själv och sin förmåga – och hon agerar utifrån de förändringar hon själv vill se i samhället.
– Förutom kvällskursen i copy har jag ingen utbildning inom kommunikation. Jag är utbildad socialantropolog, men jag vet att jag är duktig på kommunikation och vågar tro på det. Jag försöker också leva som jag lär och tycker att det finns för lite kvinnor och för lite kvinnor med invandrarbakgrund i branschen.
Mad Luck är en hybrid mellan produktionsbolag och PR-byrå, samtidigt som de också jobbar med en del egna projekt under sitt eget varumärke.
– Inom kort lanserar vi en egen produkt, som är hemlig än så länge. Samtidigt jobbar vi också med alltifrån musikvideos till PR-strategier och foto. Vi är vana vid att göra mycket själva men har valt att fördela arbetet så att Maria har huvudansvar för det visuella och jag för det textrelaterade.

Storvinst för Forsbergs i affischtävlingen Screen 2019
Postat: 12.04.19Häromdagen hade affischtävlingen Screen 2019 vernissage i vår extralokal Studio 98. Screen är en årlig affischtävling för Sveriges ledande design- och konstskolor i syfte att ge studenterna ökad insikt om affischkonsten och screentryckets kvaliteter.
Till vår stora glädje kammade inte mindre än tre Forsbergs-studenter hem pris i tävlingen. Hanna Josgård med Mitt Undre Liv, Stefani Latinovic med Den fantas(i)tiska pinnen och Marie Sandahl med Hunden! Verken ser du på bilden här ovan.
På den fullsatta vernissagen belönades tio av de fler än 100 tävlingsbidragen utifrån sina affischkvaliteter och hur de förhållit sig till screentrycket.
Tack till alla som kom! Läs mer om tävlingen här.

Pia Forsberg: ”Det är en känga mot Berghs!”
Postat: 01.04.19Joakim Lingström och Reine Wim är de två elever som fick uppdraget att ta fram vår nya identitet. Det hela började med en enkel fråga och svaret blev detsamma – ett frågetecken. Duon berättar att logotypen inte kunde vara tydligare.
Skolan skickade för en dryg månad sedan ut en uppgift till eleverna på skolan – att designa en skylt till skolans nya lokal på Brännkyrkagatan. Ett bidrag blev tidigt populärt: Ett frågetecken.
Pia Forsberg säger:
– Jag trodde att de skämtade till en början. Det är en tydlig känga mot Berghs etablerade utropstecken, men ju mer vi tittade på det insåg vi att de pekade på någonting som vi missat.
Duons vision är att anamma en position som ingen av reklamskolorna tagit och de menar att själva essensen av att gå i skolan är att ha möjlighet att ställa frågor, ha funderingar eller att ständigt kunna ifrågasätta saker. Det blev därför självklart att ta fram frågetecknet – inte bara som en skylt till den nya lokalen, utan som en ny logotyp för skolan.
– Vi inledde en dialog med ledningen kring en varumärkesstrategi för att positionera Forsbergs som en skola där nyfikenhet och nya infallsvinklar uppmuntras, berättar duon.
Alex Pacheco, studierektor – som vanligtvis är den som ständigt måste svara på elevernas frågor – var till en början frågande. Nu säger han att genomslaget för frågetecknet “är ytterligare ett bevis på att punken inte är död. Den lever i allra högsta grad och Forsbergs är dess motor”.
Duon fortsätter – trots att de inte lyssnar på punk eller Alex särskilt mycket:
– Tolkningsföreträdet här är centralt. Vi tror att när världen blivit tydligt polariserad och tudelad i en tid av oändlig mångfald, där våra olikheter uttrycker oss – får vi aldrig tro att vi har svaren på allt, eller för alla. Det finns inte några enkla svar och förståelsen för detta måste vi jobba för att utvidga.
Joakim och Reine tillägger tillsammans om vartannat:
– I en tid där alla söker svar på webben så är det viktigare nu än någonsin att ställa rätt sorts frågor, att vända på konventioner, normer och samhället i övrigt, för att hitta rätt infallsvinklar. Idag har vi tillgång till tusentals svar genom några enkla knapptryck. Det har tyvärr gjort oss mindre reflekterande. Varje gång vi googlar ett svar så dör en fråga, det är den enkla vägen ut ur en intressant diskussion.
Pia avslutar med att säga:
– Målet med utbildningen har alltid varit att diskussioner ska födas på skolan för att få ett eget liv utanför den – någonting som kommer att synas på skolans examensutställning i maj.

Rönnells i kulinarisk skrud
Postat: 26.03.19Våra studenter fick i uppgift att komma på koncept för ny skyltning på Rönnells antikvariat på Birger Jarlsgatan. Här fick de verkligen användning för sina kunskaper kring att ta fram koncept, tänka målgrupp. Det vinnande konceptet lekte med att servera kulinariska och litterära delikatesser, och gav samtidigt utrymme i skyltfönstren för Rönnells matrelaterade litteratur.
Fint va?

Tidigare Forsbergs-studenter om nytt jobb i Amsterdam
Postat: 25.03.19Vi fick ett mejl av tidigare copy-studenten Jenny Rödjare för ett tag sedan. Hon berättade att hon jobbar i Amsterdam och att hon har stor nytta av nätverket från Forsbergs. Vi blev så klart nyfikna och har pratat med Jenny och hennes teampartner Nathalie Sobin.
Jenny och Nathalie började på Nomads i Amsterdam för en månad sedan, och säger att uttrycket ”hit the ground running” aldrig har känts så verkligt förut.
– Det är jättekul! Vi sökte oss till den här byrån för att vi ville vara delaktiga, ha snabba vändningar och mycket jobb. Och det fick vi verkligen! säger Jenny.
De flyttade båda separat till Amsterdam för andra byråjobb, som inte kändes helt hundra. När de återknöt kontakten med varandra och insåg att båda satt i samma båt, började de prata om att söka jobb som team.
– Sen kom möjligheten på Nomads och det kändes rätt för alla inblandade. Vi blev inslängda i jobbet direkt. Hittills har det varit mycket konceptuellt arbete, och vi får vara delaktiga hela vägen. Vi trivs superbra, säger Nathalie.
Nätverk från Forsbergs-tiden
Nathalie gick ut Grafisk Design & reklam hos oss 2015 och Jenny blev färdig copywriter 2016. Men de springer fortfarande på ”Forsbergare” överallt runtom i världen.
– När man väl gör det känns det som hemma, och man har ju en del Forsbergs-minnen att snacka om. Poesikvällar och slututställningar, till exempel. Jag har träffat många som jobbat med tidigare Forsbergs-studenter och man möts av positivitet och nyfikenhet, berättar Nathalie.
Avslutningsvis, vad inspirerar er?
Nathalie: Jag inspireras av olika miljöer och alla dess intryck. Arkitektur, utställningar och att gå på härliga festivaler.
Jenny: Beteenden hos människor, duktiga retoriker (shoutout till Loffe Palmgren) och att flytta runt i världen. Men just nu är största inspirationen att cykla i Amsterdam och att dricka öl i solen (när det inte regnar)!